Fuldkornspartnerskabet

Fuldkornspartnerskabet

Vi ønsker at inspirere dig til at spise mere fuldkorn. Fuldkornspartnerskabet er et offentligt-privat partnerskab mellem Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Diabetesforeningen; samt en række fødevarevirksomheder, detailhandelskæder og brancheforeninger. Sammen arbejder vi for at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn.

Om partnerskabet

Fuldkornspartnerskabet består af 27 partnere, en bestyrelse med repræsentanter fra de forskellige typer af organisationer involveret i samarbejdet, og et fælles sekretariat med to fuldtidsmedarbejdere og en studentermedhjælper.

Alle partnere bidrager med hver deres styrker og kompetencer. Sammen kan vi gøre en større forskel end hver for sig.

Vision & mission

Fuldkornspartnerskabets vision er at fremme folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Fuldkornspartnerskabets mission er at øge tilgængeligheden af fuldkornsprodukter og udbrede kendskabet til fuldkorns gavnlige virkning. Fuldkornspartnerskabets målrettede arbejde har allerede skabt resultater: 

  • En signifikant stigning i antal fuldkornslogomærkede produkter fra 190 stk. i 2010 til 1097 produkter i 2019.
  • 68 % af alle danskerne kender fuldkornslogoet, og ud af dem siger 80 % at de også handler efter logoet. (Megafon 2021)
  • En signifikant stigning i det gennemsnitlige daglige indtag af fuldkorn fra 36 gram per 10 MJ før kampagnen startede til 82 gram per 10 MJ i 2019.

Sekretariat

Rikke

Rikke Neess

Kampagneleder

“Min opgave er at sikre begejstring i partnerskabet og arbejde for at gøre det nemt for danskerne at træffe et fuldkornsvalg, lige dér hvor de er. Jeg glæder mig hver dag til at gå på arbejde for at samarbejde med vores dedikerede fuldkornspartnere om denne vigtige mission.”

Cecilia

Cecilia Mandrup

Kampagnekonsulent

“Det er enormt motiverende hver dag at arbejde for et partnerskab der rykker og gør en forskel. Min vigtigste opgave er at være med til at skabe kampagner og aktiviteter der øger kendskabet til fuldkorn og får danskerne til at vælge fuldkornslogoet når de handler.”

Simon

Simon Kramer

Studentermedhjælper

“Mit ansvarsområde er Fuldkornspartnerskabets sociale medier og nyhedsbrev, samtidig med at jeg læser kommunikation og digitale medier på AAU. Find inspiration og tips til at få mere fuldkorn ind i hverdagen på vores Instagram og Facebook, mens du kan følge vores arbejde i partnerskabet på LinkedIn.”

Bestyrelsen

Niels Brinch-Nielsen (2)

Niels Brinch-Nielsen

Adm. Direktør
Valsemøllen A/S
Bestyrelsesformand

”Fuldkornspartnerskabet er en stor succes. På kun 10 år har vi opnået at danskerne spiser over dobbelt så meget fuldkorn, vores fuldkornslogo findes nu på mere end 1000 produkter og over halvdelen af befolkningen køber ind efter det. Dette har vi kun kunne opnå i et stærkt partnerskab mellem NGO’er, det offentlige og private virksomheder”

Kølln

Charlotte Kølln

Sektionsleder
Fødevarestyrelsen
Næstformand

“Fuldkornspartnerskabet er et unikt eksempel på strukturel forebyggelse, så mange flere i Danmark får mulighed for at spise mad med fuldkorn. Det er godt for vores sundhed, og så er kornprodukter blandt de fødevarer, der har det laveste klimaaftryk.”

Lisa Witt

Lisa Witt

Rådgivningskonsulent
Diabetesforeningen
Næstformand

”Indtaget af fuldkorn er øget markant i Danmark – og særligt blandt dem, dem der spiser mindst. Det er positivt, da fuldkorn er med til at forebygge flere sygdomme – heriblandt type 2–diabetes.
Fuldkornspartnerskabet er unikt, og har vist, at strukturel forebyggelse er afgørende for at forbedre folkesundheden.”

Søren Bender Egesborg

Søren Egesborg

CCO
Kohberg Bakery Group A/S
Bestyrelsesmedlem

“18 af vores Kohberg brød og boller er i 2023 mærket med Fuldkornslogoet, og hver gang vi introducerer nye brød og boller, overvejer vi, om brødet med fordel kan indeholde en højere andel fuldkorn og dermed blive mærket med Fuldkornslogoet”

Rikke Lynggaard

Rikke Lynggaard

Category Director
Salling Group
Bestyrelsesmedlem

“Som dagligvarekoncern er vi med til at påvirke hvad der ender i danskernes indkøbskurve, og her er vi stolte af at have Fuldkornslogoet som løftestang. Fuldkornspartnerskabet er et unikt samarbejde, som er værdifuldt for os at deltage i.”

Artboard 1

Kim Madsen

Adm. Direktør
Lantmannen Cerealia A/S
Bestyrelsesmedlem

”I vores virksomhed er fuldkorn blevet noget af det første vi taler om, når et nyt produkt skal udvikles. Det siger noget om, hvor stærk en parameter fuldkorn er blevet”

pernille bang-löwgren_05_23_9981

Pernille Bang-Löwgren

Adm. Direktør
Lantmännen Schulstad A/S
Bestyrelsesmedlem

”Som den største leverandør af brød til danskerne, har vi et ansvar for at forbedre folkesundheden. Vi forbedrer kontinuerligt vores produkter, så vi altid kan tilbyde brød, som har en minimumsmængde af fuldkorn og fibre, selvom det ikke nødvendigvis kan ses eller smages. Vores deltagelse i Fuldkornspartnerskabet tilføjer en meningsfuld dimension til vores mission.”

Leif Nielsen

Leif Nielsen

DI Fødevarer
Branchedirektør
Observatør

“Det sunde valg skal være det lette valg og fuldkornslogoet har gjort det nemt for danskerne at vælge fuldkorn. Potentialet er enormt, når vi er mange der samarbejder om sundhedsudfordringen.”