Sådan kan du spise glutenfri fuldkorn

Bag med glutenfri fuldkorn

Der er mange muligheder for at lave glutenfrit bagværk af fuldkorn. Balancen mellem mel og stivelse er helt afgørende for at lave et godt glutenfrit fuldkornsbrød. Bruges der ikke nok stivelse, bliver brødet meget tungt.

Stivelse kommer typisk fra majs, kartofler, tapioka og ris og bidrager til en mere luftig konsistent, letter hævningen, giver høj viskositet (smidig dej).

Kilde: Mia Rasholt, Klinisk Diætist, Cøliakiforeningen

Jeg vil ikke bage glutenfrit brød selv, hvad gør jeg så?

I de fleste danske dagligvarebutikker findes et større eller mindre udvalg af glutenfri produkter, enten som færdigbagte brød (friske eller frosne) eller færdige brødblandinger, hvortil der kun skal tilsættes vand. Det glutenfri marked vokser og vokser, så hold øje med nye produkter ude på supermarkedshylderne.

Glutenfri fuldkorn til alle dine måltider

Glutenfri fuldkorn har flere anvendelsesmuligheder end i bagværk. Prøv dig fx frem med denne glutenfri retrogrød eller glutenfri prinsessegrød til morgen eller hvad med disse lækre glutenfri kyllingedunser eller sort rissalat med tun og æg til aftensmad. Top evt. op med en lækker glutenfri havre-ingefær smoothie til dessert.

Kilde: Mia Rasholt, Klinisk Diætist, Cøliakiforeningen

Kampagnemedarbejder

Karen V. Borg kavb@di.dk +45 30 23 49 33

Spis 75 gram fuldkorn om dagen

Den officielle anbefaling for fuldkorn er mindst 75 gram om dagen.

Hvor mange får nok fuldkorn?

Kun 30 % af den danske befolkning får den anbefalede mængde på 75 gram fuldkorn om dagen.

Mere om glutenfri fuldkorn