7 facts om fuldkorn

Fuldkorn har en stor rolle i danmarshistorien. Se flere facts om fuldkorn og bliv klogere på hvorfor du skal have lidt mere fuldkorn ind i din kost. Se også videoen om de myter der ofte er forbundet med fuldkorn.

Fact #1

Rugbrød har været spist i Danmark i over 1000 år.

Fact #2

De fire mest almindelige fuldkornstyper i Danmark er hvede, rug, havre og byg.

Fact #3

Ved fuldkorn er hele kornet med, herunder frøhvide, klid, kim og skaldele.

Fact #4

Det er i kimen og skaldelene at de fleste af kornets vitaminer og mineraler sidder.

myter om fuldkorn

Fact #5

Det anbefales at spise 75 gram fuldkorn om dagen som voksen. Børn og ældre skal have 40 gram fuldkorn dagligt.

Fact #6

To skiver rugbrød og en skål havregryn svarer ca. til 75 gram fuldkorn.

Fact #7

Fuldkorn findes i mange forskellige produkter. Bl.a. knækbrød, pasta, ris, morgenmadsprodukter og mange andre varer. - Det er nemt at gøre hver dag til fuldkornsdag!

Husk at det er nemt at få mere fuldkorn. Du skal bare kigge efter det orange fuldkornslogo, næste gang du er ude at handle.

Test din viden om fuldkorn

Tag vores fuldkornsquiz, og find ud af, om du har styr på din fuldkornsviden!

Over 22.000 følgere på Facebook

facebook alt
Få de seneste opskrifter og deltag i konkurrencer og events.

Fuldkornsapp'en

Find lækre fuldkornsopskrifter i fuldkorns app'en. Hent den til både iOS og Android.

Kender fuldkornslogoet

Hele 71 % af den danske befolkning kender det orange fuldkornslogo.

Mere om fuldkorn

Hvorfor spise fuldkorn?
Gode grunde til at spise fuldkorn
Spis fuldkorn
Det er nemt at få 75 g fuldkorn om dagen.
Materialer og viden
Her kan du få et samlet overblik over viden om fuldkorn og sundhed.
Hvad er fuldkorn?
Læs mere om fuldkorn
Opskrifter med fuldkorn
Lækre opskrifter med fuldkorn!
Fuldkornsprodukter
Der findes et hav af forskellige fuldkornsprodukter. Her får du overblik over de alle de typer fuldkornsprodukter der findes i butikkerne.