Om Partnerskabet

Fuldkornspartnerskabet er et samarbejde mellem Fødevarestyrelsen, en række sundheds NGO'er og fødevarevirksomheder, om at få danskerne til at spise mere fuldkorn.

Fuldkornspartnerskabet er et offentligt-privat partnerskab mellem Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Diabetesforeningen, samt en række fødevarevirksomheder. Vi arbejder sammen om at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn.

Fuldkornspartnerskabet består i dag af 29 partnere, en bestyrelse med repræsentanter fra de forskellige typer af organisationer involveret i samarbejdet, og et fælles sekretariat med 2 fuldtidsmedarbejdere og 1 studentermedhjælper.

Bestyrelsen for Fuldkornspartnerskabet

• Niels Brinch-Nielsen - Adm. direktør, Valsemøllen A/S

• Bente Stærk – Souschef i Kontoret for Ernæring, Fødevarestyrelsen

• Gitte Laub Hansen – Projektchef, Kræftens Bekæmpelse

• Pia Jensen – Salg- og marketing direktør, Lantmännen Schulstad / Unibake A/S

• Jan Poulsen – Sales & Marketing Director, B2B Denmark, Lantmännen Cerealia A/S

• Britt Hougaard – Marketing & Kommunikationschef, Kohberg Bakery Group A/S

• Mette Mecklenburg – Fødevarekonsulent, Coop Danmark A/S

FULDKORNSPARTNERSKABETS RESULTATER

• En signifikant stigning i det gennemsnitlige daglige indtag af fuldkorn fra 36 gram per 10 MJ før kampagnen startede til 63 gram per 10 MJ i 2013.
• En signifikant stigning i antal fuldkornslogomærkede produkter fra 190 stk. i 2010 til 800 produkter i 2017.
• En signifikant stigning i volumensalget af fuldkornslogomærkede produkter fra 79.616 ton i 2011/12 til 103.144 ton i 2014/15, svarende til en stigning på 29,5 %.
• En nettotilvækst fra 14 partnere i 2009 til 29 partnere i 2017.
• 71 % af alle danskerne kender fuldkornslogoet, og 50 % af dem, der kender fuldkornslogoet, handler efter det.
• En række fælles kampagner og events er gennemført.

Kampagneleder

Rikke Iben Neess rikke@fuldkorn.dk +45 30 38 15 36

Over 21.000 følgere på Facebook

facebook alt
Få de seneste opskrifter og deltag i konkurrencer og events.

Hvor mange får nok fuldkorn?

Kun 30 % af den danske befolkning får den anbefalede mængde på 75 gram fuldkorn om dagen.

Kampagnemedarbejder

Camilla Toft Petersen camilla@fuldkorn.dk 30 38 15 46

Læs mere om Fuldkornspartnerskabet

Vision, mission og strategi
Fuldkornspartnerskabets vision, mission og arbejdsstrategi
Historien
Fuldkornspartnerskabets historie og grundlag
Fuldkornspartnere
Læs mere om fuldkornspartnerne i Fuldkornspartnerskabet
Bliv fuldkornspartner
Se dine fordele som fuldkornspartner
Presse
Se pressemeddelelser her
Kampagner
Se tidligere kampagner og events