Glutenfri fuldkorn

Fuldkorn kan også være glutenfri.

Fuldkornspartnerskabet arbejder for at forbedre folkesundheden ved at udbrede kendskabet til fuldkorn og få danskerne til at spise mere fuldkorn.

Flere og flere diagnosticeres med cøliaki i dag. Cøliakiforeningen oplever desuden en stigende interesse for glutenfri kost.

I 2015 sætter vi derfor som noget nyt fokus på glutenfri fuldkorn, så endnu flere har mulighed for at spise mere fuldkorn.

Du kan blive klogere på hvad cøliaki er og hvordan du kan få dine fuldkorn selvom du ikke tåler gluten. Få også en masse opskrift idéer og input til en nemmere fuldkornshverdag uden gluten.

Få inspiration til at få mere fuldkorn ind i din hverdag længere nede på siden.



Hent billedet her som jpg



Hent billedet her som jpg



Hent billedet her som jpg

Kontakt

Afsnittet er udarbejdet i samarbejde med kl. diætist Mia Rasholt og Dansk Cøliaki Forening.
Som cøliaker kan du få vejledning til at spise glutenfri fuldkorn hos cøliakiforeningen. Kontakt foreningen på mail post@coeliaki.dk eller tlf. 25 52 08 32.

Hent også inspiration og hjælp her på siden. Kontakt camilla@fuldkorn.dk, hvis du synes noget mangler på siden.

Tip til mere glutenfri fuldkorn i hverdagen

Tilsæt glutenfri havregryn til farsretter
Tilsæt kogte fuldkornsris til farsretter
Tilsæt glutenfri havregryn til smoothies
Spis nudler af sorte ris (fås typisk i helsekostbutikker eller hos asiatiske butikker)
Brug sorte eller røde ris til risotto
Prøv at udskifte halvdelen af dit foretrukne glutenfri mel med glutenfri fuldkornsmel i dine brødopskrifter. Øg evt. væskemængden lidt, da fuldkornsmel typisk suger lidt mere væske.

Kampagnemedarbejder

Camilla Toft Petersen camilla@fuldkorn.dk 30 38 15 46

Spis 75 gram fuldkorn om dagen

Den officielle anbefaling for fuldkorn er mindst 75 gram om dagen.

Hvor mange får nok fuldkorn?

Kun 30 % af den danske befolkning får den anbefalede mængde på 75 gram fuldkorn om dagen.